سرخط خبرها
خانه » سلامت » چند اشتباه مهم در عادات تغذیه ای
تغذیه
تغذیه

چند اشتباه مهم در عادات تغذیه ای

چند اشتباه مهم در عادات تغذیه ای

 

تغذیه
تغذیه

در دنیای پر سرعت و پر مشغله امروز، وقت گذاشتن برای حفظ عادت های سالم و مناسب غذایی کار دشواری به نظر می رسد، غذا خوردن که پیش از این اولیت مهم محسوب می شد، امروزه به موضوعی جنبی تبدیل شده است که توجه زیادی به آن نمی شود و معمولا در لابه های کارهای روزانه دیگر گنجانده می شود.

علاوه بر این برخی از عادت های غذایی که تصور می کنید موجب کاهش وزن می شوند، در واقع ممکن است منجر به افزایش وزن شود. در زیر به برخی از عادت های نادرست تغذیه ای اشاره می کنیم:

نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه یک اشتباه بزرگ است. صبحانه سالم نه تنها باعث افزایش انرژی و باز شدن فکر و ذهن می شود، بلکه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده های غذایی دیگر در ادامه روز خواهد شد.

همچنین خوردن صبحانه ممکن است به شما در مصرف کمتری کالری در ادامه روز کمک کند، یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد مصرف مقدار کالری مشخص در ابتدای روز اثر سیری کنندگی بیشتری نسبت به مصرف همان مقدار کالری در ساعت های دیرتر خواهد شد که این امر موجب کاهش مقدار کالری مصرفی در روز شود.

راه حل این اشتباه این است که خوردن صبحانه مناسب، احتمال به کار گیری عادت های نادرست غذایی را وعده های دیگر کاهش می دهد. صبحانه را کامل مصرف کنید. از مواد لبنی کم چرب، تخم مرغ و نان های  سبوس دار استفاده کنید.

غذا خوردن بیش از خواب

اگر می خواهید خواب های شیرین ببینید، پیش از خواب از غذا خوردن دوری کنید. با این که نتایج قطعی مبنی بر افزایش وزن بر اثر خوردن غذا پیش از خواب وجود ندارد، پرخوری، مصرف غذاهای ادویه دار و چرب، یک تا سه ساعت پیش از خواب، کسالت و خستگی و کوفتگی در روز بعد منجر می شود. خوردن غذاهای چرب پیش از خواب سبب کند شدن تخلیه معده و تشدید سوء هاضمه خواهد شد. سعی کنید حداقل ۴ ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا کرده و چنان چه پیش از خواب احساس گرسنگی کردید، مقداری میوه تازه مصرف کنید.

پرخوری

شاید اگر پرخوری مربوط به سبزی ها می شد، متخصصان تغذیه مشکلی با این نوع خوردن پیدا نمی کردند، اما متاسفانه پرخوری معمولا در مورد غذاهای چرب و نشاسته دار نمودار می شود. زیاده روی در مصرف این نوع مواد غذایی به افزایش وزن منجر می شود و جنبه خوشایندی به دنبال نخواهد داشت.

وعده های غذایی خود را به جای سه وعده به پنج وعده یا شش وعده کم حجم دار تقسیم کنید. خوردن غذاهای سالم و کم حجم حاوی کربوهیدرات های کمپلکس و پروتئین دار در طول روز نه تنها اشتهای شما را کنترل می کند، بلکه احتمال پرخوری را نیز کاهش خواهد داد. تعدد وعده های غذایی همچنین باعث سوزانده شدن مقدار بیشتری از کالری می شود چرا که متابولیسم بدن همواره به فعالیت می پردازد.

سریع خوردن

زندگی به سرعت می گذرد ولی آیا دوست دارید زندگی شما نیز سریع تمام شود؟ بعید است. دفعه بعد سعی کنید غذای خود را آهسته بخورید چون سریع غذاخوردن کمکی به سلامتی شما نمی کند و بر عکس باعث افزایش وزن شما می شود. از زمان شروع به غذا تقریبا ۲۰ دقیقه طول می کشد که علایم سیری به مغر برسند بنابراین اگر شما ظرف پنج یا شش دقیقه غذای خود را تمام کنید، مغز فرصتی پیدا می کند که به بدنتان بگوید سیری شده اید. و این باعث زیاده روی و پر کردن معده بیش از مقدار  مورد نیاز خواهد شد، آهسته غذا بخورید، آرام باشید، خوب بجوید و از مزه آن لذت ببرید. به این صورت مغز شما متوجه می شود در حال غذا خوردن هستید و بنابراین می تواند به بدنتان بگوید که سیرشده اید.

آب نخوردن به اندازه کافی

آب، مایعی حیات بخش برای همه موجودات طبیعت از جمله انسان است. نکته جالب اینجاست که ننوشیدن مقدار کافی آب در طول روز متابلیسم و سوخت و ساز بدن را کند می کند و ممکن است باعث اضافه وزن شود. آب ماده ای ضروری برای فعالیت های متابولیک بدن و از جمله سوزاندن کالری، محسوب می شود. تا زمانی که در کویر زندگی نمی کنید، آب فراوانی اطراف شما وجود دارد باید زیاد از آن بنوشید هشت تا ده لیوان آب به جای انواع نوشابه نیز مناسب است. نوشابه ها معمولا زودتر احساس تشنگی را  نسبت به آب از بین می برند و دارای کالرهای بی ارزش هستند و باعث می شوند بعد از ۳۰ دقیقه مجددا احساس گرسنگی کنید.

نخوردن میوه و سبزی به مقدار کافی

بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز بدن درانواع میوه و سبزی ها وجود دارد که امتناع از خوردن آنها باعث کمبودها و مشکلاتی در بدن خواهد شد. تنها راه تامین مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن، مصرف میوه و سبزی های تازه و خالص است، بنابراین باید سعی شود این مواد را جزء لاینفک رژیم غذاییی قرار داد و همیشه به مقدار کافی از آنها استفاده کرد.

خوردن تنقلات هنگام گرسنگی

خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادتهای غذایی ناسالم می شود استفاده از مواد غذایی کم ارزش و شکم پرکن مانند شکلات، چیپس و پفک، تنها باعث بر هم خوردن رژیم غذایی می شود و مشکلاتی را برای بدن به همراه خواهد داشت. با شکم سیر از خانه خارج شوید، گرسنگی ممکن است به خریدن و خوردن تنقلات منجر شود. شکلات چیپس و پفک هیچ کدام نمی تواند جای یک صبحانه، ناهار و شام سالم و رضایت بخش را بگیرند.

بنابراین خوب بخورید تا خوب زندگی کنید، برنامه های غذایی ساده و دخیل کردن خوردنی های سبک و سالم می تواند دنیایی از تغییرات در رژیم غذایی ایجاد کند، متناسب بمانید، انرژی خود را افزایش دهید و از غذاخوردن لذت ببرید.

پایان.

درباره ی admin

همچنین ببینید

این گیاهان را جایگزین داروهای شیمیایی کنید

این گیاهان را جایگزین داروهای شیمیایی کنید

درمان خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *