آخرین مطالب

مقدمه ای بر حافظه و تقویت ش
همه چیز درباره چای
نژاد خالص سرابی
مراحل صحیح مسواک زدن
زناشويي,زندگي مشترک,سکس,ارتباط زناشويي,همسر ,زن و شوهر,زندگي ,دختر و پسر ,ازدواج,خواستگاري,نامزدي,دوستي,دوستت دارم,عاشقانه,روانشناسي,روانشناختي
تغذيه,غذا,سلامت,بدن,سالم,خوردن,خوابيدن,رژيم درماني,ميوه,سلامت بدن,خوراکي,ارزش غذايي,تندرستي,ورزش,پوست ومو ,کاهش وزن,تناسب اندام
تغذيه,غذا,سلامت,بدن,سالم,خوردن,خوابيدن,رژيم درماني,ميوه,سلامت بدن,خوراکي,ارزش غذايي,تندرستي,ورزش,پوست ومو ,کاهش وزن,تناسب اندام
تغذيه,غذا,سلامت,بدن,سالم,خوردن,خوابيدن,رژيم درماني,ميوه,سلامت بدن,خوراکي,ارزش غذايي,تندرستي,ورزش,پوست ومو ,کاهش وزن,تناسب اندام
تغذيه,غذا,سلامت,بدن,سالم,خوردن,خوابيدن,رژيم درماني,ميوه,سلامت بدن,خوراکي,ارزش غذايي,تندرستي,ورزش,پوست ومو ,کاهش وزن,تناسب اندام
تغذيه,غذا,سلامت,بدن,سالم,خوردن,خوابيدن,رژيم درماني,ميوه,سلامت بدن,خوراکي,ارزش غذايي,تندرستي,ورزش,پوست ومو ,کاهش وزن,تناسب اندام
زناشويي,زندگي مشترک,سکس,ارتباط زناشويي,همسر ,زن و شوهر,زندگي ,دختر و پسر ,ازدواج,خواستگاري,نامزدي,دوستي,دوستت دارم,عاشقانه,روانشناسي,روانشناختي
تغذيه,غذا,سلامت,بدن,سالم,خوردن,خوابيدن,رژيم درماني,ميوه,سلامت بدن,خوراکي,ارزش غذايي,تندرستي,ورزش,پوست ومو ,کاهش وزن,تناسب اندام
زناشويي,زندگي مشترک,سکس,ارتباط زناشويي,همسر ,زن و شوهر,زندگي ,دختر و پسر ,ازدواج,خواستگاري,نامزدي,دوستي,دوستت دارم,عاشقانه,روانشناسي,روانشناختي
تغذيه,غذا,سلامت,بدن,سالم,خوردن,خوابيدن,رژيم درماني,ميوه,سلامت بدن,خوراکي,ارزش غذايي,تندرستي,ورزش,پوست ومو ,کاهش وزن,تناسب اندام
زناشويي,زندگي مشترک,سکس,ارتباط زناشويي,همسر ,زن و شوهر,زندگي ,دختر و پسر ,ازدواج,خواستگاري,نامزدي,دوستي,دوستت دارم,عاشقانه,روانشناسي,روانشناختي
تغذيه,غذا,سلامت,بدن,سالم,خوردن,خوابيدن,رژيم درماني,ميوه,سلامت بدن,خوراکي,ارزش غذايي,تندرستي,ورزش,پوست ومو ,کاهش وزن,تناسب اندام
زناشويي,زندگي مشترک,سکس,ارتباط زناشويي,همسر ,زن و شوهر,زندگي ,دختر و پسر ,ازدواج,خواستگاري,نامزدي,دوستي,دوستت دارم,عاشقانه,روانشناسي,روانشناختي
تغذيه,غذا,سلامت,بدن,سالم,خوردن,خوابيدن,رژيم درماني,ميوه,سلامت بدن,خوراکي,ارزش غذايي,تندرستي,ورزش,پوست ومو ,کاهش وزن,تناسب اندام
زناشويي,زندگي مشترک,سکس,ارتباط زناشويي,همسر ,زن و شوهر,زندگي ,دختر و پسر ,ازدواج,خواستگاري,نامزدي,دوستي,دوستت دارم,عاشقانه,روانشناسي,روانشناختي
تغذيه,غذا,سلامت,بدن,سالم,خوردن,خوابيدن,رژيم درماني,ميوه,سلامت بدن,خوراکي,ارزش غذايي,تندرستي,ورزش,پوست ومو ,کاهش وزن,تناسب اندام

عوارض فقر آهن

هشدار یک متخصص خون:

•    یک فوق تخصص خون و آنکولوژی با تاکید بر این که زنان به دلیل شرایط فیزیکی و جسمانی خود ۲ برابر مردان به آهن نیاز دارند، گقت: از این رو، عدم مصرف مکمل های آهن و اسید فولیک، منجر به کم خونی و فقر آهن در آنها می شود.

دکتر سید محسن رضوی، در خصوص بیماری فقر آهن و علل ایجاد آن گفت: آهن، عضو حیاتی موجود در بدنه«هموگلبین» و ترکیب پروتینی داخل «گلبول های قرمز» است که نقش اصلی آن، انتقال اکسیژن از ریه، به بافت ها بوده و در سوخت و ساز بدن نقش اساسی دارد.

وی افزود: آهن، از طریق خوراک وارد بدن می شود و پس از جذب در محل های مورد نیاز، مازاد آن در استخوان ها و کبد ذخیره می شود. در بدن یک انسان سالم،۳ الی ۴ گرم آهن وجود دارد که نیمی از آن در گلبول های قرمزخون، ۵ تا ۱۰ درصد در آنزیم و اعضای دیگر و بقیه نیز در بدن ذخیره می شود.

به گفته این متخصص خون . آنکولوژی، زمانی که ذخایر آهن در بدن شروع به کاهش می کند، فعالیت های متابولیسم بدن نیز مختل می شود. به طوری که توان فیزیکی و روانی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد و زمانی که ذخایر به طور کامل تخلیه شدند، فرد دچار کم خونی می شود.

دکتر رضوی، با بیان این که فقر آهن، شایع ترین بیماری عضوی بشر است، می افزاید: نیمی از جمیعت زنان جهان به بیماری فقر آهن مبتلا هستند.

عوارض فقر آهن

این متخصص، بی خلقی، بی حوصلگی، اختلال در تمرکز و اختلال در کلیه اعضای بدن را از شایع ترین عوارض فقر آهن برشمرد و گفت: این بیماری، ویژگی ظاهری خاصی ندارد و تنها از طریق آزمایش خون می توان ذخایر آ]ن را بررسی کرده و کم خونی ناشی از فقر آهن را تشخیص داد.

زنان و مکمل آهن

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که بدن مردان، روزانه نیم میلی گرم آهن نیاز دارد، که این مقدار نیز از طریق مواد غذایی تامین می شود. تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از زنان به دلیل عدم تحمل و ایجاد واکنش های گوارشی، تمایلی به مصرف قرص های آهن ندارند، این در حالی است که میزان آهن مورد نیاز بدن آنها از طریق مواد غذایی تامین نمی شود، ضمن این که زنان، دو برابر مردان آهن احتیاج دارند. همچنین با توجه به این که زنان در قاعدگی ماهانه، مقادیر زیادی خون و آهن از دست می دهند، بنابر این مصرف نکردن مکمل های آهن و اسید فولیک، به کم خونی فقر آهن در آنها منجر می شود.

دکتر رضوی، با بیان این مطلب افزود: کسانی که به هر دلیلی، خون را از دست می دهند، یعنی این که آهن از دست داده اند، لذا بیمارانی که همورونی دارند، زنان در زمان قاعدگی و حتی خون دماغ شدن ها نیز باعث کاهش مقادیر زیادی آهن می شود که باید با مصرف مکمل ها جایگزین شود.

بهترین زمان مصرف آهن

این متخصص خون و آنکلوژی توصیه کرد: بهترین زمان مصرف آهن یک ساعت قبل از صبحانه، ناهار و شام است و ترجیحاً قبل از ورود غذا به معده، آهن به طور مناسب از بدن جذب می شود، در حالی که تداخل آهن با غذا، به جذب آهن آسیب می رساند.

پایان.


    پست الکترونیکی خود را بدون www وارد کنید.

  • عضویت در کانال تلگرام سایت مفیدترینها.