خانه » مجله موفقیت » راز » ۹ عامل زود پیر شدن
چگونه زود پیر نشویم
چگونه زود پیر نشویم

۹ عامل زود پیر شدن

۹ عامل زود پیر شدن

شما می توانید با استفاده از روش های محتلف مثل جراحی پلاستیک، جوانی ظاهری خود را حفظ کنید ولی برای جوانی درونی، فقط یک راه وجود دارد آن هم این که از ۹ عامل پیری دوری کنید:
۱- استرس:
استرس از همان دوران نوسنگی با زندگی انسان عجین شده و از همان زمان هم مختل آسایش درونی، امنیت و سلامت روانی بشر بود. استرس، خطر حملات قلبی را بالا می برد و عنان تصمیم گیری درست را از بشر می رباید. به تازگی پروفسور الیسا ای .اپل- استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیای ایالات سانفرانسیسکو- اثبات کرده است که استرس زیاد باعث بروز فرسودگی زودرس دستگاه ایمنی بدن می شود.
سلول های بدنی مادرانی که فرزندانشان از بیماری سخت و مزمن رنج می برند و از ترس از دست دادن فرزندشان و مشکلات بیماری های آن ها دائم دچار استرس هستند بسیار زوتر از افراد عادی دچار فرسودگی می شوند.
دکتر ای. اپل می گوید: چطور باید استرس را کم کرد؟ اولین قدم  برای کاهش استرس، شناختن عوامل و علایم بروز استرس است (از علایم بارز استرس، تپش قلب و عروق گردن است). یکی از راه های برطرف کردن موقت استرس نفس کشیدن عمیق است که به آن نفس کشیدن دیافراگماتیک می گوییم. روش بلند مدت کاهش استرس، این است که وقت بگذارید ، عوامل بروز استرس را در زندگی بیابید و حتی الامکان از آن ها دوری کنید یا با منطق از کنارشان بگذرید.
۲- تحرک کم:
دکتر ویلیام ج. اونس- متخصص داروف تغذیه و روانشناسی دوران پیری و استاد دانشگاه ارکانزاس، دانشکده علوم داروسازی در لیتل راک – می گوید: کم تحرکی، اعتیادی است که همه ماکم و بیش به آن مبتلا هستیم. غافل از آن که حتی میزان کمی تحرک در روز می تواند تا حدود زیادی روی سلامتی ما تاثیر گذار باشد. از اضافه وزن جلوگیری کند  و استرس هارا کاهش دهد و حتی می تواند در عقب انداختن و جلوگیری از ابتلا و پیشرفت آلزایمر هم تا حد زیادی موثر باشد.
اولین و اساسی ترین قدم هم اراده است. حتی می توانید برای شروع، کمی دورتر از جایی که قصد دارید بروید ماشین را پارک کنید و کمی از راه را پیاده بروید و به جای آسانسور از پله ها برای بالا آمدن و پایین رفتن بین طبقات استفاده کنید. مرکز کنترل و جلوگیری از بروز بیماری ها توصیه می کند:حداقل روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی و ۱۰ دقیقه نرمش کنید.
۳- خوردن زیاد چربی های اشباع نشده:
خوردن چربی های اشباع نشده موجود در گوشت دام و پرندگان، شیر و کره، میزان کلسترول خون را افزایش می دهد و در واقع میزان، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بالا می برد.
برای جلوگیری از دریافت این گونه چربی ها، حتی الامکان سعی کنید از دریافت این گونه چربی ها خودداری کنید از غذاهای سرخ کردنی و دریایی و روغن آفتابگردان ، زیتون، ذرت و هسته انگور استفاده کنید.
۴- سیگار کشیدن:
طبق گزارش های مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های آمریکا، بیش از یک پنجم جمعیت بزرگ سال آمریکا یعنی جمعیتی معادل ۴۶ میلیون نفر سیگاری هستند. برای این که از بروز سرطان ها، چین و چروک زودرس پوست و پیری جلوگیری کنید ، به شما توصیه می کنیم که هر چه زودتر سیگار کشیدن را کنار بگذارید.
۵- تنفس هوای آلوده:
تنفس هوایآلوده بیرون، باعث بروز سرفه و سوزش چشم در بلند مدت، به آسم و بیماری های تنفسی منتهی خواهد شد. پس به شما توصیه می کنیم حتی الامکان در خانه بمانید و فقط برحسب ضرورت از خانه خارج شوید یا کمتر به مراکز آلوده شهر بروید تا کمتر در معرض هوای آلوده قرار گیرید.
۶- زیاد در معرض نور آفتاب بودن:
بیش از یک میلیون آمریکایی دچار سرطان پوست هستند و ۵۵۰۰۰ نفر از این آمار به نوع بدخیم و کشنده آن دچار شده اند.

جذب کمتر آشعه آفتاب توسط پوست با استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد.
۷- کم خوابی:
کم خوابی می تواند حتی در سنین جوانی هم باعث بروز دیابت، فشار خون بالا، چاقی و فراموشی شود.
دکتر رونالد کلاتز- رئیس آکادمی داروهای ضد پیری شیکاگو- می گیود: بهترین داروی جوانی، خواب کافی است. در هنگام خواب، تلوزیون و دیگر وسایل عامل سروصدا را خاموش و اتاق خوابتان را تاریک کنید.
۸- اضافه وزن:
وزن زیاد باعث بروز بیماری های قلبی، ریوی ،دیابت و حتی بروز سرطان ها می شود.
از رژیم های درست استفاده کنید و سعی کنید وزن تان را کنترل کنید.
۱۰- خوردن شیرینی زیاد:
شکر باعث بروز چاقی و کسته می شود. متخصصان توصیه کرده اند که از ۲۲۰۰ کالری رژیمتان می توانید ۱۲ قاشق چایخوری شکر به غذا و خوراکی تان بیفزایید. بهتر است به جای شکر از سبزی یا میوه های شیرین استفاده کنید (مثل کشمش و خرما).

درباره ی admin

همچنین ببینید

شوخی سرگرمی و نان اضافه

شوخی سرگرمی و نان اضافه   پروفسور سام شاستراز دانشگاه پزشکی نروژ که درباره نحوه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *