سرخط خبرها
خانه » آشپزی » انجیر را با گردو یا پنیر مصرف کنید !
خواص انجیر
انجير را با گردو يا پنير مصرف کنيد

انجیر را با گردو یا پنیر مصرف کنید !

انجیر را با گردو یا پنیر مصرف کنید

 

خواص انجیر
انجیر را با گردو یا پنیر مصرف کنید

 

یکی از میوه های خوشمزه که طرفداران زیادی دارد انجیر است. انجیر که در انواع سبز، زرد و بنفش وجود دارد حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متعدد است که می توانند به پیشگیری از بیماری ها کمک کنند.

گرچه مطالعات کمی در مورد خواص انجیر صورت گرفته اما به طور کلی میوه ها و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بعضی سرطان ها و دیگر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ را کاهش می دهند. در واقع این تاثیرات محافظتی به آنتی اکسیدان ها و فیبرها برمی گردد.
ترکیبات موجود در انجیر
– آنتی اکسیدان ها
انجیر حاوی آنتی اکسیدان های مختلف به ویژه ترکیبات فنلی از خانواده فلاونوئیدهاست. بسیاری از آنتی اکسیدان های این میوه در پوست آن وجود دارد که که قابل خوردن است. انجیر تیره آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به انواع روشن دارد. علاوه بر این میوه تازه نیز در مقایسه با خشک آن ظرفیت آنتی اکسیدانی بالاتری دارد. در واقع بعضی ترکیبات فنلی در میوه تازه طی فرآیند خشک کردن از بین می رود. البته انجیر خشک نیز حاوی این ترکیبات است اما در مقایسه با دیگر میوه های خشک مانند زردآلو، آلو و کشمش کمتر است.
انجیر تازه همچنین حاوی مقادیر کمی ازکاروتنوئیدهاست که خواص آنتی اکسیدانی دارد. جالب است بدانید این ترکیبات زمانی که با مقدار کمی چربی مصرف شوند بهتر جذب خواهند شد که به همین دلیل مصرف انجیر با کمی گردو یا پنیر می تواند یک میان وعده عالی و سالم باشد.
– فیبرهای غذایی
انجیر تازه و خشک حاوی حدود ۳۰% فیبر محلول و ۷۰% فیبر نامحلول است. ۴/۱ فنجان انجیر خشک ۱۰ درصد از نیاز روزانه به فیبر را در مردان ۱۹ تا ۵۰ سال و ۱۵% از نیاز زنان در این گروه سنی را تامین می کند. رژیم غذایی غنی از فیبر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. فیبرهای محلول می تواند درعادی سازی سطوح خونی کلسترول، گلوکز و انسولین نقش داشته باشد که عاملی در درمان بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ محسوب می شود. فیبرهای نامحلول نیز به حفظ عملکرد درست روده کمک می کنند.
-ویتامین ها و مواد معدنی
انجیر خشک دارای مواد مغذی مختلف از جمله پتاسیم،‌ کلسیم و آهن است که از میوه هایی مانند زغال اخته، خرما، انگور و آلو بیشتر است. همچنین منبعی از ویتامین های A،K، B1، B5 و B6 محسوب می شود. همچنین عناصری مانند مس، منگنز و منیزیوم نیز در آن وجود دارد.
هشدارها در مورد مصرف انجیر
– سندروم آلرژی دهان و دندان
تحقیقات اخیر نشان می دهد که انجیر می تواند سندروم آلرژی دهان را در پی داشته باشد. این سندروم به شکل یک واکنش آلرژیک به پروتئین های خاصی از میوه های مختلف، سبزیجات و آجیل بروز می کند. در این حالت فرد دچار خارش و سوزش در دهان، لب وگلو می شود. این علائم ممکن است چند دقیقه پس از دست زدن یا خوردن مواد غذایی مختلف ایجاد شود. این واکنش ها در صورتی که با علائم دیگری همراه نباشد خطرناک نبوده و لازم به اجتناب از مصرف نیست. با این حال بهتر است با پزشک مشورت شود و احتیاط های لازم در نظر گرفته شود.
– آلرژی به سولفیت
سولفاتها یکی از نه ماده آلرژی زای شایع هستند که می تواند با واکنش های جدی در افراد حساس همراه باشد. این مواد به طور طبیعی در غذاها و بدن ما وجود دارد اما ممکن است در شکل مواد افزودنی نیز به خوراکی اضافه شود. انجیر خشک نیز مانند دیگر میوه های خشک ممکن است حاوی سولفات باشد. از همین رو توصیه می شود قبل از مصرف خوراکی های مختلف برچسب روی آنها مطالعه شود تا از مشکلات بعدی پیشگیری شود.
– سندروم روده تحریک پذیر
سندروم روده تحریک پذیر یکی از اختلالات گوارشی است که با درد شکم، نفخ و تغییرات در اجابت مزاج همراه است. این اختلال همچنین ممکن است با رفلاکس یا سوء هاضمه بروز کند. افراد مبتلا به این سندروم ممکن است نسبت به بعضی از میوه های تازه مانند توت فرنگی، تمشک، زغال اخته و میوه های خشک از جمله انجیر، خرما و آلو واکنش نشان دهند. گرچه مصرف فیبربرای عملکرد بهتر روده مفید است اما افراد مبتلا به این مشکل باید در خوردن انجیر دقت داشته باشند.
نگهداری انجیر
انجیر تازه را می توان یک تا دو روز در جامیوه ای یخچال نگهداری کرد. بهتر است این میوه رادر کیسه فریزر یا ظروف دربسته نگه داشت زیرا خیلی زود بوی مواد غذایی مختلف را به خود می گیرد. در فریزر نیز می توانید تا چند ماه انجیر را نگهداری کنید. انجیر خشک را باید در ظروف در بسته و در جای خشک و خنک و به دور از نور نگه داشت

پایان.

درباره ی admin

همچنین ببینید

ویتامین D

حقایقی درباره ویتامین D

حقایقی درباره ویتامین D این گروه از ابتلا به سرطان پوست می ترسند و سعی …

یک دیدگاه

  1. Wow, that’s a really clever way of thkining about it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *