سرخط خبرها
خانه » مجله موفقیت » راز » پدر و مادرها مدیر نامحسوس دانش‌آموزان باشند !
کلاس درس
پدر و مادرها مدیر نامحسوس دانش‌آموزان باشند

پدر و مادرها مدیر نامحسوس دانش‌آموزان باشند !

توصیه‌های کارشناسان در اولین روزهای سال تحصیلی؛

پدر و مادرها مدیر نامحسوس دانش‌آموزان باشند

کلاس اولی‌ها و مشکلات آن‌ها
آغاز سال تحصیلی با همه شور و نشاط و شادی‌اش، نگرانی‌ها و دلواپسی‌هایی را برای دانش آموزان، خانواده‌ها و متولیان مدرسه به همراه دارد. محمد حسین سلیمانپور مقدم، مشاور تحصیلی با تاکید بر این مساله به خبرنگار ما می‌گوید: با بازگشایی مدارس باید به وضعیت طیفهای مختلفی از دانش آموزان توجه کرد. گروه اصلی که نیاز جدی تری دارند، کلاس اولی‌ها هستند که برای نخستین بار پای در مدرسه می‌گذارند. این کودکان به دلیل تغییرات بسیار در شرایط زندگی و روبرو شدن با مسایل تازه، نیاز به حمایت و همراهی دارند. به خصوص آنکه برخی از این دانش آموزان دچار وابستگی بیشتری به والدین بوده اضطراب جدایی را نیز تجربه خواهند کرد.
برخی والدین با گذشت هفته‌ها از شروع مدارس، همراه فرزند شده و به مدرسه می‌روند. آن‌ها تصور می‌کنند مدرسه گریزی و بی‌علاقگی این فرزندان به محیط مدرسه عادی بوده و نگران کننده نیست. درحالی که با گذشت یک هفته از آغاز مدارس، چنانچه دانش آموزی همچنان از رفتن به مدرسه خودداری کرد، باید به مشاور مراجعه کرده و مشکل را رفع کرد.
این مشاور تحصیلی ادامه می‌دهد: مسوولان مدرسه نیز باید برای آنکه تعامل آن‌ها با والدین عمیق‌تر باشد در همان روزهای آغاز به کار مدارس، جلساتی را برای اولیای دانش آموزان برگزار کنند و آن‌ها را با کیفیت آموزشی و مسایل تربیتی فرزندانشان آشنا کنند زیرا والدین نیز برای ورود و طی این مرحله زندگی فرزند خود نیازمند آگاهی و آمادگی هستند.

اولین تجربه رسمی و اجتماعی کودکان
پژوهشهای تربیتی نشان می‌دهد اگر فرزندان، والدینی عاطفی و منطقی داشته باشند و مورد تأیید و تکریم آن‌ها قرار گرفته باشند، از روبرو شدن با بزرگسالان نگرانی نداشته با ورود به مدرسه نیز معلم را دوست خواهند داشت. اما اگر در خانه بزرگتر‌ها با او به خشونت رفتار کرده باشند و برای هر خطای کوچکی مورد تهدید و تحقیر قرار گرفته باشند نگاهی تردیدآمیز به معلم و رفتار‌هایش خواهند داشت. از همین رو، گاهی اوقات به طور عمدی خطا می‌کند تا ببیند معلم چه واکنشی نشان می‌دهد. بنابراین معلم در کلاس اول باید در برابر خطای دانش آموزان صبور و مهربان بوده و به اصلاح ذهنیت کودک بپردازد.
این استاد دانشگاه می‌افزاید: اغلب شاهد اضطراب در کلاس اولی‌ها هستیم که باعث مسایلی همانند اختلالهای تنفسی، بدخوابی، اختلال در فشار خون، اختلال در غدد برون ریز و درون ریز و عدم تمرکز می‌شود. همچنین از دیگر پیامدهای اضطراب برای این کودکان تکرر ادرار است.
از این رو شاهدیم که دانش آموزان در این سن بیشتر از معلم خود اجازه بیرون رفتن می‌گیرند، بنابراین معلم هر قدر که طفل خواست باید به او اجازه خروج از کلاس را بدهد.

آموزش عملی زندگی
پسرم تا دوره راهنمایی شاگرد اول بوده و معدلش عالی بوده است. اما امسال به طور چشمگیری افت کرده، به نظرم درس و مدرسه را دیگر جدی نمی‌گیرد. بیشتر وقتش را پای تلویزیون و رایانه صرف می‌کند…
سلیمانپور مقدم در این باره می‌گوید: در سالهای اخیر شاهد تغییراتی در کتابهای درسی و پایه‌های آموزشی هستیم که می‌تواند برای دانش آموزان مساله‌ساز باشد. چنانکه دانش آموزان ورودی به پایه‌های ششم وهفتم و به خصوص هفتم، تغییراتی در کتابهای درسی خود همانند زبان انگلیسی می‌بینند که ممکن است همه آن‌ها آماده این تغییرات نباشند. وی ادامه می‌دهد: همچنین والدین برای آن که فرزندشان آمادگی بیشتری برای ورود به فضای آموزشی جدید داشته باشد باید تعامل جدی‌تری با مدرسه داشته باشند.
به طوری که هر دوهفته یک بار به مدرسه رفته و اوضاع و احوال تربیتی، آموزشی و انضباطی فرزندشان را جویا شوند. همچنین خود را آماده همراهی با تغییرات مکرر تحصیلی فرزند کنند.
نکته‌ای که والدین باید توجه داشته باشند آموزش مدیریت زمان به فرزند است. این گونه آموزش نیز باید عملی صورت بگیرد. چنانکه وقتی والدین تاکید می‌کنند فرزند نوجوان آن‌ها بنا بر استانداردهای آموزشی، روزانه بیش از یک ساعت و نیم تا دو ساعت بیننده تلویزیون نباشد، خودشان نیز باید با برنامه زندگی کنند و بیش ازحد نیاز به تلویزیون و اینترنت وابستگی نداشته باشند.

افت تحصیلی دانش آموزان
اغلب تصور می‌کنند وقتی بحث افت تحصیلی مطرح می‌شود منظور، مردود یا تجدید شدن است. در حالیکه افت تحصیلی مساله‌ای نسبی است. چنانکه اگر نوجوانی دارای بهره هوشی ۱۳۰ است و می‌تواند با دو ساعت مطالعه جدی نمراتی درحد ۱۹ و ۲۰ بگیرد اما بنا بر دلایلی نمرات وی در حد ۱۵-۱۶ است، به اعتقاد من دچار افت تحصیلی شده است.
زمانی که دانش آموزی متناسب با هوش، توانایی‌های جسمی و روانی و کارآیی خود تلاش نمی‌کند و پایین‌تر از حد انتظار نتایجی کسب می‌کند دارای افت تحصیلی است. حال آنکه نوجوانی که بهره هوشی وی ۹۰ است اگر نمره‌ای در حد ۱۳-۱۴ بگیر د هم افت تحصیلی محسوب نمی‌شود.
با بروز نشانه‌هایی از افت تحصیلی، والدین و اولیای مدارس باید به جستجوی علل بپردازند. شاید این دانش‌آموز، دچار بی‌اشتهایی تحصیلی شده یا پریشانی ذهنی دارد. ‌گاه نیز به دلیل دلمشغولیهای جدی‌تر همانند خلاقیت و ابتکار، کمتر به نمراتش بها می‌دهد. به هرحال باید علل آن مشخص و در صورت لزوم رفع شود.

پایان.

درباره ی admin

همچنین ببینید

شوخی سرگرمی و نان اضافه

شوخی سرگرمی و نان اضافه   پروفسور سام شاستراز دانشگاه پزشکی نروژ که درباره نحوه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *