سرخط خبرها
خانه » سلامت » توصیه های سلامت برای رانندگان !
توصیه های سلامت برای رانندگان
توصیه های سلامت برای رانندگان

توصیه های سلامت برای رانندگان !

توصیه های سلامت برای رانندگان

 

توصیه های سلامت برای رانندگان
توصیه های سلامت برای رانندگان

این روزها بحث آلودگی هوا حسابی داغ است و اجرای طرح زوج و فرد خودروها از در منازل همچنان دارد.
این روزها بحث آلودگی هوا حسابی داغ است و اجرای طرح زوج و فرد خودروها از در منازل همچنان دارد. به همین دلیل افراد مجبورند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند که یکی از مهم‌ترین آنها اتوبوس است. آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که رانندگان اتوبوس در معرض چه آسیب‌هایی قرار دارند؟

نشستن‌های طولانی‌مدت پشت فرمان ازجمله مهم‌ترین عواملی است که راننده را در معرض بیماری‌های اسکلتی عضلانی و مشکلات مفصلی در ستون مهره‌ها، گردن، شانه، مچ دست و پا، آرنج و زانو قرار می‌دهد و احتمال بروز واریس هم تا دو برابر بیشتر می‌شود. از طرفی بسیاری از راننده‌ها هنگام رانندگی اصول درست نشستن را رعایت نمی‌کنند و به اصطلاح قوز می‌کنند و این موضوع زمینه بروز بیرون‌زدگی دیسک را فراهم می‌کند که با درد زیادی در ناحیه کمر و پاها همراه است.

تحرک را فراموش نکنید

اختلال در سیستم گردش خون رابطه مستقیمی با نشستن‌های طولانی‌مدت آن هم در یک وضع ثابت دارد. به همین دلیل راننده‌ها باید دو، سه ساعت یک بار ماشین‌شان را پارک کنند و به کمک ده تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی و نرمش‌های کششی، هم جلوی مشکلاتی مثل تصلب شرائین را بگیرند و هم قدرت تمرکزشان را هنگام رانندگی افزایش دهند.

امان از اختلال خواب و استرس

راننده‌های اتوبوس‌های داخل شهری به صورت شیفتی کار می‌کنند و تغییر ساعت‌های کاری می‌تواند باعث بروز اختلال خواب شود که این موضوع استرس و تنش را تشدید می‌کند.

استراحتی در کار نیست

راننده‌های اتوبوس به دلیل فشردگی و حجم بالای کارشان، مرخصی‌های زیادی ندارند و گاهی در ایام تعطیل هم باید سرکار بروند و بندرت می‌توانند با خانواده و دوستانشان وقت بگذارند که این موضوع سلامت روانی‌شان را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی آستانه تحمل فرد کاهش می‌یابد و کم نیستند راننده‌هایی که با کوچک‌ترین اتفاق عصبانی می‌شوند.

خطر در کمین پوست راننده‌ها

رانندگی و قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، زمینه بروز مشکلات پوستی بویژه سرطان پوست را افزایش می‌دهد. بنابراین استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، عینک آفتابی و آفتاب گیر ازجمله مهم‌ترین توصیه‌هایی است که راننده‌های وسایل نقلیه عمومی و البته راننده‌های اتوبوس باید آن را جدی بگیرند.

توصیه طلایی

بسیاری از اتوبوس‌های سطح شهر قدیمی و فرسوده است. به عبارت دیگر زمان زیادی از روند نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی نمی‌گذرد، اما در ماشین‌هایی که راننده قادر به تغییر موقعیت صندلی است شیب صندلی، فاصله پاها از پدال‌ها و فاصله از کف ماشین و فرمان و همچنین پشتی صندلی باید طبق استاندارد و قد و وزن راننده تنظیم شود. به این ترتیب از بروز بسیاری از آسیب‌های جسمی مثل مشکلات سیاتیک پیشگیری خواهد شد تا اتوبوس تندرستی به سلامت به مقصد برسد!

پایان.

درباره ی admin

همچنین ببینید

اشتباهات ورزشی

اشتباهات ورزشی

اشتباهات ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *