آخرین مطالب

به جای سس مایونز
⁉️چرا روغن زیتون؟
سلامتی زنان
دانستنی مردانه
منشا بیماری MS چیست ؟!
صبحانه ی مفید
اشتباهات موقع خواب
شناسایی بیماری از طریق دهان ودندان
موز بمب انرژی
موادغذایی برای کسانی که میخواهند چاق شوند
ضدافسردگی
خواص سیر
خواب راحت با لیمو ترش
مزاج خود را بشناسید
میوه به جای شام
چگونه با صبحانه خوردن لاغر شویم
مقدمه ای بر حافظه و تقویت ش
همه چیز درباره چای
نژاد خالص سرابی
مراحل صحیح مسواک زدن

ادامه ۵۰۰ نکته: ارایه سمینار

ارانه ی سمینار

طرز آماده کردن سمینار

  1. نگران آن نباشید.
  2. نگات مهم ، طرح اولیه، و منابع را آماده سازید.
  3. سعی کنید برای سمینار خود ابزار مناسب دیداری فراهم کنید.
  4. کمی تمرین کنید.

در روز مقرر

۵٫فراموش نکنید که اول خود را به طور مختصر معرفی کنید.

  1. فقط از روی نوشته های خود نخوانید.
  2. شنوندگان را جذب کنید.

۸٫مهلت تعیین شده را در نظر داشته باشید.

۹٫مطالب کوتاهی آماده داشته باشید.

۱۰٫سمینار خود  را خوب به پایان برسانید.

استفاده از خود آموزها

  1. قبل از شروع کار با خود آموز،ببینید آیا مطالبی هستند که در حال حاضر شما می باید قادر به انجام آنها باشید؟اطلاعاتی مانند پیش نیاز ها اغلب در شروع خودآموز قید می شوند.
  2. اگر در خود آموز به طریقی هدف هایی ذکر شده است،توجه خاصی به این اهداف داشته باشید
  3. اکثر خود آموزهایی که خوب هستند،فعالند و شامل کارهایی می شوند که شما باید در حین کار با خودآموز انجام دهید.

این قسمت های فعال گاهی سوالات خود آزمایی  یا فعالیت های خود آزمایی نامیده می شوند.با وجودی که تمایل بسیاری دارید که از این قسمت ها بگذرید و به خواندن بقیه مطالب بپردازید،ولی مقاومت کنید و تا این خش ها را انجام نداده اید کار را ادامه ندهید.حتی اگر فکر می کنید پاسخ را می دانیدباز هم آن را بنویسید و با پاسخ داده شده در خودآموز مقایسه کنید.

  1. اگر پاسخ شما صحیح بود،از خود مطمئن خواهید شد. اما اگر پاسخ را اشتباه نوشته بودید بیشتر خوشحال شوید ،زیرا مطلب مفیدی برای یادگیری پیدا کرده اید.به طور دقیق اشکال پاسخ خود را بررسی کنید و برای دفعه ی بعد به خاطر بسپارید.
  2. وقتی به مطلبی که برای شما پیچیده است می رسید،وقت زیادی را صرف نکنید به طور سطحی از آن بگذرید و به قسمت بعدی بپردازید.
  3. خودآموزها اغلب حاوی مقدار زیادی اطلاعات هستند. در حالی که کار می کنید و پیش می روید سعی نکنید تمامی مطالب را فراگیرید.
  4. اگر یک نسخه ی خودآموز به شما داده شده ،با نوشتن توضیحات و یادداشت هایی آن را فقط به خود اختصاص دهید.
  5. به طور مداوم به مرور آنچه تاکنون انجام داده اید بپردازید.
  6. نگاهی به مطالب بعدی بیاندازید.اغلب وقتی بدانید کاری که انجام می دهید به کجا منتهی می شود.خواهید فهمید چرا آن کار خاص را انجام می دهید.
  7. مروری نهایی بر سوالات و فعالیت های خود آموز و خود آزمایی ها داشته باشید و هر کجا مشکلی داشتید،بیشتر بر آن مشکل تاکید کنید.

غلبه بر مشکلات

  1. بپذیرید که ممکن است مشکلی داشته باشید.
  2. کوشش کنید ببینید مشکل چیست.
  3. مشخص کنید مشکل واقعا متعلق به کیست؟
  4. مشکل خود را با یک یا چند نفر در میان گذارید.
  5. علت به وجود آمدن مشکل را بیابید.
  6. چگونگی وخیم تر شدن مشکل را دریابید.
  7. سه راه برای بهبود شرایط در نظر بگیرید.
  8. برنامه ی خود را برای شخص دیگری بیان کنید.
  9. فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید فراهم کنید.
  10. هرمشکلی را فرصتی برای ترقی و پیشرفت تلقی کنید.

تهیه ی یادداشت به جای رونویسی

  1. فقط رونویسی نکنید.
  2. طرح های گوناگون به کار گیرید.
  3. خودتان تصمیم بگیرید چه موقع مطلبی را بنویسید.
  4. همواره از خود سوال کنید ” از من انتظار می رود قادر به انجام چه کاری شوم؟”
  5. به محض دریافت فهرستی از عناوین سخنرانی فکر نکنید کار شما تمام شده است.
  6. هرگاه به مطلبی برخوردید که فکر می کنید آن را درک نمی کنید،سوالات خود را بنویسید.
  7. در صورت امکان نوشته های خود را با نوشته های دو سه نفر دیگر مقایسه کنید.
  8. نکات مهم یادداشت خود را برجسته تر بنویسید.
  9. به فاصله ی دویا سه روز دیگر قبل از این که معنی پرسش ها و نظرات رمزی که نوشته اید فراموش کنید.
  10. هر دسته از یادداشت ها را تبدیل به فهرستی از سوالات کنید.

 

افزایش سرعت مطالعه

  1. از صفحات فهرست مندرجات کتاب استفاده کنید.
  2. مشخص کنید تندخوانی چه موقع مناسب است.
  3. آزمایش کنید و ببینید آیا تندخوانی واقعا برای کتابی که مطالعه می کنید کاربرد دارد؟
  4. تندخوانی را به وسیله ی مروری سطحی بر عنوان های اصلی و فرعی ،اولین و آخرین جمله ی پاراگراف و تمام پاراگراف های اول و آخر بخش ها یا فصل ها آزمایش کنید.
  5. سعی کنید هر عادتی را که در ارتباط با تند خوانی دارید مثل تتلفظ لغات ،ترک کنید.
  6. تمرین کنید و به جای لغت به لغت،یک گروه از لغات را یکباره درک کنید.
  7. همچنان که مهارت در تندخوانی را پرورش می دهید پیش از شروع به خواندن،یک برنامه کار تنظیم کنید.
  8. وقتی شما در مورد موضوع مورد نظر آمادگی ذهنی داشته باشید،می توانید چند دقیقه ای را صرف فهرست بندی نکات مهمی که می دانید بنمایید.
  9. به طور مداوم مروری به مطالب قبلی داشته باشید.
  10. به طور مرتب نگاهی به صفحات بعدی بیندازید.

خواندن مفید

  1. خواندن را از این جنبه بررسی کنید که وقتی مطلبی را می خوانید چه مقدار از آن را –به طور مثال دو هفته بعد-به خاطر دارید؟
  2. –برای مطالعه ی بیشتر…- چند بار به این کلمات برخورده اید؟آیا فکر می کنید منظور این است که شما بروید و تمام کتاب ها و منابعی که برای مطالعه ی بیشتر پیشنهاد شده اند مطالعه کنید؟
  3. قبل از آنکه از مسیر اصلی منحرف شوید ،قسمت هایی را که کاملا مربوط به موضوع هستند،مشخص کنید.
  4. پیش از شروع به خواندن،برنامه ای تنظیم کنید.
  5. اگر کتاب متعلق به شماست،آن را مختص به خود کنید.
  6. در حالی که می خوانید سوالاتی مطرح کرده،بنویسید.
  7. موقع خواندن خلاصه برداری کنید.
  8. کتاب ها و مطالب را از نظر اهمیت و ارتباط با موضوع مورد نظر خود دسته بندی کنید.
  9. در برنامه ریزی خود بین خواندن و سایر کارهای تحصیلی خود تعادلی به وجود آورید.
  10. برای سرگرمی نیز کتاب بخوانید.

کار کلاسی ارزیابی شده

  1. دریابید که ارزش کار کلاسی شما چه میزان است.
  2. برای انجام کار کلاسی وقت را تلف نکنید بیدرنگ شروع به کر کنید.
  3. ببینید واقعا از شما چه چیزی خواسته شده است.
  4. معیاری را که کار براساس آن ارزیابی می شود پیدا کنید.
  5. دقت کنید در حالی که مشغول به انجام کار هستید از پاسخگویی به موضوع اصلی منحرف نشوید.
  6. به اولین قسمت هایی که توسط ارزیاب کار شما خوانده می شوند،توجه خاصی مبذول دارید.
  7. کاری کنید که نتایج و پاسخ های شما کاملا مشخص باشبد.
  8. پیش از آن که کار کلاسی را برای ارزیابی تحویل دهید رونوشتی از سوال مطرح شده تهیه کنید.
  9. پاسخ های خود به سوال یا سوالات را به موقع یا تا حد امکان کمی زودتر تحویل دهید.
  10. هنگام گرفتن کار کلاسی ارزیابی شده خود،از نکات و تذکرات داده شده حداکثر استفاده را ببرید.

خلاصه نویسی

  1. به طور آگاهانه تصمیم بگیریدمیزان اطلاعاتی را که می باید یاد بگیرید کاهش دهید.
  2. طوری برنامه ریزی کنید که بتدریج بتوانید از خلاصه نویسی های خود به جای مطالب و منابع اصلی استفاده کنید.
  3. با نگاهی به یک صفحه از یادداشت های خود (یا یک صفحه از یک کتاب)سه نکته مهم بیابید.
  4. خلاصه ها را به صورت نمودار تنظیم نمایید.
  5. با استفاده از چنین نموداری یا با تهیه فهرستی از نکات مربوطه به موضوع،مطالب را به ترتیب تقدم و تاخر درآورید.
  6. خلاصه های قابل حمل تهیه کنید.
  7. تمرین کنید تا بتوانید از خلاصه های خود استفاده کرده،برخی جزئیات خوب مربوط به موضوع را دوباره بسازید.
  8. خلاصه ی خود را با خلاصه ی دیگران مقایسه کنید.
  9. هنگامی که مقاله یا گزارش خود را با یک خلاصه خاتمه می دهید به خاطر داشته باشید که این آخرین مطلبی است که بوسیله ی استاد شما خوانده می شود.
  10. وقتی خلاصه ای از مقالات یا گزارش ها تهیه می کنید،مطمئن شوید که خلاصه ی شما مربوط می شود به عنوان مطلی یا سوالی که با آن خلاصه را شروع کردید.

بهره گیری از سوالات

  1. بانک سوالی برای خود بسازید.
  2. سوالاتی از نمونه هایی که در کلاس کار شده یا مطالعات خاصی که در کلاس انجام شده،گردآوری و ذخیره کنید .
  3. سوالاتی از تکالیف منزل یا کارهای تعیین شده از طرف استاد،گردآوری و ذخیره کنید.
  4. سوالات امتحان قبلی را گرد آوری و ذخیره کنید.می توانید ترتیبی دهید تا آنا را بخرید.بهتر است هرچه زود تر این کار را انحام دهید.
  5. از سرنخ ها و تذکرات و اشارات استادان خود استفاده کنید.
  6. از تمرین ها و مسائل کتابهای درسی مربوط و مناسب استفاده کنید.
  7. برای طرح سوال با همکلاسان خود کار کنید.
  8. به کمک بانک سوال ،خود را بیازمایید.
  9. از دیگران بخواهید تا شما را بیازمایند.
  10. امتحانات،آمادگی شما را در پاسخ گویی به سوالات اندازه گیری می کنند.

حل مسئله

  1. هنگامی که با مسئله ای رو برو می شوید و قبلا با آن برخورد نداشته اید ، چند دقیقه ای به کاوش ذهنی بپردازید.
  2. اگر مسئله یک مشکل غامض باشد ارزش کاوش ذهنی منفی دارد.
  3. بانکی از مسائل ایجاد کنید.
  4. مسائلی را که حل کرده اید به شکل های گوناگون مطرح کنید.
  5. از اوراق و برگه های امتحانی قبلی مسائلی را جدا ساخته ، به بانک مسائل خود اضافه کنید.
  6. گاهی اوقات روش حل مسائل را به صورت اشاره به پاسخ ها(نه حل کامل آنها) تمرین کنید.
  7. در حالی که مشغول بررسی یادداشت ها و برگه های امتحانی هستید برای خود مسائلی بسازید.
  8. با دوسه نفر از همکلاسان یک گروه کار برای مسائل تشکیل دهید.
  9. به این نکته توجه داشته باشید که هر چه بیشتر انواع خاصی از مسائل را حل کنید.
  10. هرگاه از عهده ی حل مسئله ی خاصی برنیامدید ، از کسی که مطلع است کمک بگیرید.

تقویت حافظه

  1. خود را متقاعد سازید که دارای حافظه ی خوبی هستید
  2. در یک دفتر یادداشت فهرستی از مطالبی که فراموش می کنید تهیه کنید.
  3. اگر باید اعدادی را به خاطر بسپارید جملات کوتاهی بسازید که در بازسازی اعداد به شما کمک کند.
  4. مطالبی را که ممکن است فراموش کنید به صورت سوال درآورید.
  5. از دیگران بخواهید سوالاتی را که احتمالا پاسخ آنها را فراموش می کنید از شما بپرسند.
  6. فهرستی از اعداد و ارقامی که نیاز دارید به خاطر بسپارید، روی کارت هایی تهیه کنید.
  7. باید بدانید دقیقا چه مطلبی را می خواهید به خاطر بسپارید.
  8. مطالبی را که نیاز به یادآوری آنها ندارید بیابید.
  9. با همکلاسی های خود همکاری کنید.
  10. ذهن خود را با مطالب غیرضروری انباشته نکنید.

افزایش انگیزه

  1. فهرستی از دلایلی که به خاطر آنها می خواهید موفق شوید تهیه کنید.
  2. دلایل شخصی شما از همه مهم تر هستند.
  3. “به خاطر اینکه این موضوع مورد علاقه ی من است.” دلیل خوبی است برای مطالعه ی آن موضوع
  4. ” به این دلیل که می خواهم ثابت کنم می توانم آن را انجام دهم” نیز انگیزه ی مفیدی است.
  5. ” به این دلیل که من شرایط لازم ورود به دانشگاه را داشتم” این انگیزه ی ضعیفی است.
  6. “به خاطر اینکه دیگران وارد دانشگاه شدند ” بسیاری از دانشجویان دنباله رو برادران یا خواهران و یا والدینشان هستند.
  7. ” به دلیل اینکه می خواهم یک انسان شناس اجتماعی شوم”(شغل مورد علاقه ی خود را جایگزین کنید)بد نیست اطلاعاتی راجع به شغلی که انتخاب کرده اید داشته باشید.
  8. ” زیرا می خواهم انتخاب های خود را در زندگی افزایش دهم” یکی ازبهترین انگیزه هاست.
  9. “به این دلیل که می خواهم قبل از سر وسامان گرفتن ،جای پای خود را در عالم پیدا کنم.”بسیاری از دانشجویان،آموزش عالی را فرصتی برای دست یابی به آزادی تلقی می کنند.
  10. انگیزه ی خود را جلوی چشم خود و در معرض دید قرار دهید.

دستیابی به معیار ارزیابی

  1. اوراق و برگه های امتحانی قدیم(قبلی) را به دست آورید.معمولا می توانید آنها را بخرید.
  2. از نظرات اساتید بر روی کار کلاسی تصحیح شده استفاده کنید.
  3. اگر برنامه ی درسی شما به صورت اهداف و مقاصد نوشته شده است با دقت از آنها یاداشت بردارید.
  4. پیوسته از خود سوال کنید “منطق حکم می کند بعد از یادگیری این قسمت از درس قادر به انجام چه کاری شوم؟”
  5. با مرور مطالبی که پیش از این مطالعه کرده اید، منتخبی از سوالات امتحانی احتمالی را بنویسید.
  6. نسبت به اشارات و نکته ها هشیار باشید.
  7. هر زمان که می توانید با همکلاسان خود کار کنید.
  8. سعی کنید خود شما معیاری بسازید.
  9. به دقت به ساخت و جمله بندی هر سوال با کار کلاسی توجه کنید.
  10. به کمک کاوش ذهنی ” نکات نمره آور ” را در سوالات و کارهای کلاسی بیابید.

بهره گیری از برنامه ی درسی

  1. برنامه ی درسی به شما کمک می کند تا بفهمید در کدام مرحله از کار خود هستید.
  2. از برنامه ی درسی به عنوان راهنمایی در زمینه ی کسب توانایی هایی که از شما انتظار می رود، کمک گیرید.
  3. بررسی کل برنامه به شما کمک می کند تا کتاب های مفید را برگزینید.
  4. مقایسه ی یک برنامه ی درسی با برنامه ی درسی دیگر به شما کمک می کند.
  5. برنامه ی درسی به شما کمک می کند بدانید هم اکنون قادر به انجام چه کاری هستید.
  6. جزئیاتی را که تا کنون نیاموخته اید از برنامه ی درسی مجزا کنید.
  7. از برنامه ی درسی به منظور یافتن مطالبی که می خواهید به آنها آگاهی پیدا کنید،استفاده کنید.
  8. قسمت هایی را که خود شما به تنهایی می توانید فراگیری انتخاب کنید.
  9. برنامه ی درسی خود را با سوالات امتحانی گذشته مقایسه کنید.
  10. مطالعه موضوعاتی را که در آینده مورد بحث قرار خواهند گرفت شروع نمایید.

ادامه دارد…


  1. karamat zadeh sara نوشته است:

    lotfan dar morede magale ham matlab benevisid

  2. admin نوشته است:

    bale, chashm

    پست الکترونیکی خود را بدون www وارد کنید.

  • تلگرام