سرخط خبرها
خانه » سلامت » بهداشت » دانستنی های ماه رمضان
غذای مناسب روزه داری
ماه رمضان

دانستنی های ماه رمضان

در ماه رمضان غذایتان را آهسته میل کنید

آهسته غذا خوردن به معده کمک می کند غذاها را به سادگی هضم کند، از آنجا که بعد از ساعت ها #روزه داری امکان پرخوری بالا می رود، بهتر است از قبل خود را به آهسته خوردن عادت دهید، تا با شروع افطار دچار مشکل پرخوری نشوید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد تا مغز پیام سیر شدن را دریافت کند، با آهسته غذا خوردن این فرصت را در اختیارش قرار دهید.

 

 

✅توصیه های غذایی برای روزه دارن

 

❌روزه داران در ماه مبارک رمضان از مصرف غذاهای پرحجم و پر کالری پرهیز کنند و اجازه دهند بدن در طول روزه‌داری گرسنگی را تجربه کند.

❌با آغاز ماه مبارک رمضان، برخی روزه داران بدون توجه به نکات تغذیه ای، در فاصله افطار تا سحر به شدت پرخوری می کنند. مصرف زیاد برخی خوراکی‌ها همچون حلوا، زولبیا و بامیه و نوشیدنی های قندی، نه تنها برای سلامت بدن مفید نیست که ضرر هم دارد.

❌در واقع، افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی، قندخون، چربی خون و… هستند و می خواهند در ماه مبارک رمضان به بدن خود استراحت بدهند، می بایست در خوردن خوراکی ها و غذاهای فاصله افطار تا سحر، محتاط باشند.

❓چرا خانم ها در ماه رمضان زودتر خسته می شوند ؟

زیرا خانم ها بیش از آقایان دچار کم خونی هستند ، به همین علت زودتر خسته می شوند

خانم های عزیز اسفناج یادتون نره

 

✅در ماه مبارک رمضان افرادی که از بیماری‌های معده رنج می‌برند باید از مصرف غذاهای تند، نوشابه‌های گازدار، قهوه و کاکائو پرهیز کنند.

 

‌ ✅در ماه رمضان پروتئین و کلسیم را فراموش نکنید

مطمئن شوید که به اندازه کافی پروتئین و کلسیم از غذاهایی مانند گوشت، لبنیات، حبوبات و تخم مرغ دریافت می کنید.

✅ازمصرف فست فودهابه دلیل اینکه فاقدارزش غذایی بوده و چربی ونمک فراوانی دارندو باعث تشنگی می شونددررمضان اجتناب کنید.

✅مصرف میوه و شیرینی حاوی قندهای میوه ای
مثل خرما برای تامین قند خون در ماه رمضان الزامی است.

✅شیر به دلیل اینکه حاوی پروتئین وکلسیم بوده وازنظر قندی نیز درحدمناسبی است، در ماه رمضان توصیه میشود

✅حذف سحری مخصوصاً برای افرادی که فعالیت زیادی دارند چون باعث کمبود بیش از حد انرژی وکاهش کارایی روزانه می‌شود کار اشتباهی است.

✅اگر در ماه رمضان به کارهای علمی و پژوهشی مشغول هستید از خوردن گردو غافل نشوید

گردو خستگی مغز را کاهش می دهد

✅درماه رمضان غذاهای سرخ شده باید به مقدار کم مصرف شوند، زیرا باعث عدم هضم، سوزش سردل و اختلال در وزن مناسب می شوند..

✅اگر در اوایل ماه رمضان میزان مصرف نمک را کاهش نداده اید ، حتما از امروز کمتر نمک مصرف کنید

زیرا نمک موجب افزایش تشنگی و خستگی می شود

 

نکات روزه داری
ماه رمضان

✳۳ راه برای کاهش خستگی چشم در ماه رمضان

☆کاهش مصرف غذاهای شور و ترش

☆استراحت بین روز حدود ۳۰ دقیقه

☆مصرف مخلوط آب هویج و سیب هنگام سحر

✅بدانیدحلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهائی است که دیر هضم می شوداست و مناسب ماه رمضان میباشد

✅وعده افطار باید حجیم نبوده و با یک مایع ولرم، شیر، خرما، سوپ و یا فرنی نرم و رقیق شروع شود

✅درماه رمضان غذاهای سرخ شده باید به مقدار کم مصرف شوند، زیرا باعث عدم هضم، سوزش سردل و اختلال در وزن مناسب می شوند.

در روزهای آخر ماه رمضان خرما را با گردو بخورید چون

۱- موجب افزایش شادی و کاهش شدید خستگی می شود
۲- فسفر گردو بهتر جذب می شود
۳-سردرد های ناشی از کم آبی را کاهش می دهد

#تدابیر_طب_سنتی_درماه_مبارک_رمضان

✅بعد از #سحری #خواب ممنوع است. قدما بعد از سحری بیدار بوده اند و فعالیت می نمودند زیرا باید قبل از خواب مطمئن بود که غذای تناول شده از معده به روده گذر کرده باشد زیرا که معده انسان بر خلاف روده در موقع خواب رفتن از فعالیت باز می ایستد و غذای مانده در آن عفونت می کند یا می گندد و علت طعم بد دهان و یا آروغ بد بوی صبح گاهان همین امر است. پیشنهاد: غذایی که به راحتی می گذرد مصرف کنید مانند حلوا ارده عسلی، ارده عسلی، نمک، آب سالم، نان سالم

۱- پرخوری نکردن در سحر

۲- عدم مصرف مواد غذائی خیلی شیرین ، تند و شور

۳- استفاده از مواد غذائی تفه (بی مزه) مانند خورش کدو ، کلم و بامیه …

۴- مصرف تنقلات ما بین افطار و سحر در هنگام بیداری مفید است.

۵- عدم مصرف غذاهای مختلف همزمان در وعده افطار

منبع:

@mofidtarinha

درباره ی لاله

همچنین ببینید

سرطان

تاثیر دو مکمل آهن در رشد سلول‌های سرطانی

تاثیر دو مکمل آهن در رشد سلول‌های سرطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *